Dziennikarze sieci obywatelskiej Watchdog ujawnili, ile media otrzymały pieniędzy za spoty i reklamy promujące szczepionki wśród obywateli Polski. W celu uświadomienia opinii publicznej, Watchdog wysłał swój wniosek o informację publiczną do Ministerstwa Zdrowia 3 lutego.
Promowanie szczepionki przez rząd odbyło się m.in. za pośrednictwem mediów prywatnych. Sieć obywatelska Watchdog wysłała w lutym zapytanie do Ministerstwa Zdrowia w celu ujawnienia, komu resort zapłacił za emisję spotów i reklam akcji #SzczepimySię w ramach Narodowego Programu Szczepień.
Cel akcji #SzczepimySię W Narodowym Programie Szczepieńokreślono następująco:
— Dotarcie do jak największej liczby obywateli tak, by każdy, niezależnie od dostępu oraz rodzaju medium mógł otrzymać rzetelną i jasną informację na temat szczepionki.
Resort zdrowia odesłał jednak Watchdog Polska do Kancelarii Premiera Rady Ministrów. Organizacja tym samym otrzymała odpowiedź dopiero 22 kwietnia. Sieć obywatelska sformułowała swoje zapytanie następująco:
— Na podstawie art. 61 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, niniejszym wnosimy o udostępnienie informacji publicznej w zakresie spisu umów, zawartych w grudniu 2020 r. i styczniu 2021 r., w ramach Narodowego Programu Szczepień, związanych z realizacją kampanii informacyjnej w zakresie:
1. kampania z wykorzystaniem mediów masowych — telewizja, radio, portale internetowe;
2. kampania z wykorzystaniem druków ulotnych dostarczonych do gospodarstw domowych; zgodnie z informacjami zawartymi na str. 28 Narodowego Programu Szczepień. Wnosimy o wskazanie nazw kontrahentów, kwot umów i przedmiotów umów, w odniesieniu do każdej powyższej umowy — czytamy.
Watchdog opublikował otrzymane zestawienie 13 lipca. Z udostępnionych informacji wynika, w samym tylko grudniu 2020 roku i styczniu 2021 roku rząd wykupił czas antenowy i przestrzeń reklamową na propagowanie szczepionki przeciw koronawirusowi u następujących nadawców/wydawców za bardzo wysokie sumy:
Grupa RMF — 3 000 000 zł
Polsat Media Biuro Reklamy — 2 574 760 zł
Telewizja Polska — 1 727 956 zł
Polskie Radio S.A. — 1 500 000 zł
Time S.A. (Grupa ZPR Media – tytuły – m.in. Super Express, Radio Eska, Murator) — 1 300 000 zł
Fundacja Lux Veritatis (wydawca Telewizji Trwam i Radia Maryja) — 400 000 zł
Fratria (wydawca Sieci, wPolityce.pl, wPolsce.pl, 2018.pl) — 400 000 zł
Telewizja Republika — 200 000 zł
Wirtualna Polska — 200 000 zł
Niezależne Wydawnictwo Polskie S.A. (Wydawca Gazety Polskiej, Nowego Państwa) — 200 000 zł
Fundacja Instytutu Nowych Mediów (Wydawca portalu Wszystko, co najważniejsze) — 100 000 zł.
Później Watchdog Polska postanowili dopytać rząd o umowy z lutego i marca 2021 roku. Kwoty okazały się znacznie niższe od poprzednich:
Telewizja Polska — 708 000 zł
Polsat Media Biuro Reklamy — 200 000 zł
Time S.A. — 127 000 zł
Polskie Radio — 100 000 zł
Eurozet — 100 000 zł
Fundacja Lux Veritatis — 100 000 zł
Forum S.A. (Wydawca Gazety Polskiej Codziennie) — 38 966 zł
SPES S.A. (Wydawnictwo religijne) — 28 044 zł
Gremi Media (Wydawca m.in. Rzeczpospolitej i Parkietu) — 27 207 zł
Instytut Gość Media (Wydawca Gościa Niedzielnego) — 14 760 zł
Tygodnik Niedziela — 11 070 zł.
Źródło: siecobywatelska.pl/Nczas