Ciągła cyfryzacja i automatyzacja procesów biznesowych sprawia, że firmy przyzwyczajają swoich klientów do coraz sprawniejszej i wygodniejsze obsługi. Dziś kontakt z konsumentem odbywa się nie tylko od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16. Wiele firm stara się zoptymalizować swoje wewnętrzne procesy tak, aby klient mógł uzyskać odpowiednie informacje lub pomoc w dogodnym dla siebie czasie i w najbardziej wygodny sposób. Część firm stawia na pełną automatyzację obsługi klienta. Dziś omówimy trzy najczęściej wykorzystywane sposoby – voiceboty, chatboty i livechaty.

Voicebot – jak działa i u kogo się sprawdzi?

Voicebot to technologia, która, choć pojawia się w wielu branżach, wciąż jest w miarę świeżym rozwiązaniem. Tego typu narzędzie sprawdza się świetnie w kwestii optymalizacji i automatyzacji obsługi telefonicznych kontaktów z klientami lub kontrahentami. 

Używa się go podczas procesów związanych z windykacją, sprzedażą, marketingiem, rezerwacją wizyt, reklamacjami, ankietowaniem i wielu innych. Bot jest w stanie przedstawić klientowi użyteczne informacje, przyjąć zgłoszenie lub zamówienie, potwierdzić lub anulować wizytę, umówić nowy termin – możliwości jest naprawdę wiele. W porównaniu do innych metod automatyzacji obsługi klienta, voicebot ma znacznie bardziej osobisty charakter. Nie dość, że mówi i potrafi dopasować odpowiedzi do pytań rozmówcy, podejmuje również decyzje na temat kolejnych działań. Dzięki sztucznej inteligencji, bot uczy się z każdą rozmową i rozwija pod kątem konkretnych wymagań klienta. 

Przeczytaj również:  Łazik Perseverance potwierdził istnienie jeziora oraz rzeki na Marsie

Nie jest to jednak tania opcja, którą wdrożymy samodzielnie. Jeżeli zdecydujemy się na to rozwiązanie, warto zwrócić się do firmy, która zaprogramuje bota i jest w stanie dopasować go do naszych potrzeb i szczegółowych wytycznych.

Do niewątpliwych zalet voicebota należą:

  • dostępność konsultanta telefonicznego 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, 
  • możliwość korzystania ze wszystkich podpiętych baz danych, 
  • opcja rozwoju oprogramowania dzięki sztucznej inteligencji,
  • stała wysoka jakość obsługi,
  • łatwa mierzalność wyników i efektywności,
  • możliwość łączenia się z wieloma klientami naraz.

 Livechat – jak działa i kiedy się na niego zdecydować?

Livechat działa na zasadzie helpdesku – komunikacja odbywa się poprzez czat internetowy. Jest to wygodna opcja przypominająca komunikatory, których używamy w kontaktach ze znajomymi. Aby skorzystać z tego typu rozwiązania, wystarczy instalacja widgetu na swojej stronie firmowej. Dzięki temu klient ma dostęp do okienka czatu i może porozmawiać z konsultantem. Niektóre firmy korzystają również z gotowych komunikatorów, np. z Messengera. Ta opcja nie wymaga dodatkowych systemów lub programów do zarządzania czatem.

Główne zalety livechata to:

  • możliwość skorzystania z pomocy poprzez własnego smartfona, bez względu na to gdzie się znajdujemy,
  • większy komfort niż w przypadku rozmowy telefonicznej,
  • możliwość bieżącego podglądu konwersacji.

Chatbot – działanie i możliwości

Chatbot działa podobnie do livechata. Na pytania odpowiada jednak nie konsultant, lecz bot. Programuje się go zgodnie z potrzebami danej firmy i informacjami na jej temat, uwzględniając najczęściej zadawane pytania i dodatkowe niezbędne dane. 

Przeczytaj również:  Facebook planuje zmienić nazwę. Rewolucja ma nadejść już w przyszłym tygodniu

Choć na początku chatboty nie przypominały człowieka i często ciężko było się z nimi porozumieć, dziś, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, mogą być zaprogramowane tak, aby odpowiadać na wszystkie potrzeby użytkownika. Z czasem baza danych chatbota ewoluuje na tyle, że jest on w stanie udzielać coraz bardziej adekwatnych odpowiedzi. 

Opcja chatbota jest również udostępniana przez Messenger, który umożliwia wykorzystanie rozwiązania z poziomu własnego fanpage’u na Facebooku. Bot udziela tam informacji nawet wtedy, kiedy osoba obsługująca jest niedostępna.

Do zalet chatbota można zaliczyć:

  • dostępność 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu,
  • możliwość rozmowy z wieloma osobami naraz,
  • stałą wysoką jakość obsługi,
  • łatwą mierzalność wyników.

Podsumowanie

Warto przeanalizować obsługę klienta we własnej firmie, aby wybrać rozwiązanie, które sprawdzi się najlepiej w przypadku konkretnej działalności i usług. Wiele zależy od budżetu, jaki chcemy na to rozwiązanie przeznaczyć i naszych bieżących potrzeb. Szacując dokładne koszty poszczególnych rozwiązań, mamy też jasność, która z opcji jest w naszym zasięgu cenowym.

Jeżeli wciąż mamy wątpliwości, warto skontaktować się z firmami, które oferują voiceboty, livechaty czy chatboty. Kiedy zgłębimy temat, podjęcie decyzji będzie znacznie łatwiejsze. 

(Visited 67 times, 1 visits today)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here